analogt från Kreta

I början av Juni åkte jag och mamma till Kreta. Några dagar efter att resan var bokad satt vi på planet, så det var ett spontant, men väldigt lyckat beslut! Jag hade med mig min första egna kamera jag fick av mamma och pappa (nostalgi!), en analog Canon, och nu har bilderna kommit! Så jag tänkte vi kunde kika på dom lite! Här ovan står jag och väntar på en buss som aldrig kom, tillslut insåg vi att vi stod på fel ställe.

Första kvällen när vi spanade in den lilla stenstranden nedanför hotellet.

Middag i solnedgången vid vårat favoritbord. Kolla utsikten! Hav och åter hav, en liten grekisk kyrka och längre åt höger såg man den lilla byn i Kalamaki. För att inte snacka om solnedgångarna i väster!

En dag tog vi en dagsutflykt till Knossos och gick en guidad tur, och fick se resterna av palatset. Vi gick också runt i Heraklion och var på ett museum.

Dag två hittade vi en superfin strand ett stenkast från vårat hotell där det var fint snorkelvatten (utanför Kalamaki Beach Bar där det fanns gratis solstolar mot att man köpte något att äta/dricka). Vilket var kul eftersom vi inte var nöjda med snorkelmöjligheterna vid stränderna precis nedanför hotellet. Så dit gick vi ett par gånger! Snorklade, lade oss i solstolarna med varsin bok och en öl, tog ett bad, repeat.

Hotellet vi bodde på heter Hotell Panorama, och är ett av de finast belägna hotellen jag bott på. Panoramavy mot havet med både soluppgång och solnedgång, går det att slå det? Här är en bild tagen från stora poolområdet ner på den avskilda poolen och solbäddarna (som man fick tillgång till om man bodde i det med avskilda området).

Här i loungedelen drack vi lunchkaffet och kvällsdrinken med utsikt över stora poolområdet och solnedgångarna. Och så en bild på mig jämte en enorm fönsterfikus. Älskar att se våra små krukväxter vi har i Sverige som stora vilda träd utomlands! Så fint.

Mamma framför en hibiskus i Agia Marina

Vi promenerad också en hel del, i början av veckan gick vi in till Agia Marina som var supermysigt och som de flesta ställen längs chaniakusten ligger precis vid sandstranden. Lite längre bort ligger Platanias, dit vi tog taxi en dag och promenerade runt bland alla souvenirer. Vi åkte också buss in till Chania en dag och gick i gamla stan (när vi väl hittade dit haha), bland vackra smala gränder. Från hamnen tog vi också en kortare båttur för lite snorkling.

Under veckan körde vi ungefär på taktiken: halva dagen slappar vi vid poolen och läser böcker, halva dagen snorklar vi/promenerar/hittar vi på något. Utmärkt upplägg! Hotellet hade också bokbyteshyllor där tidigare gäster lämnat sina utlästa böcker, så jag och mamma, som båda är relativa storläsare, gick ofta och kollade efter nya fynd.