bokrecension

bokdagbok V

bokdagbok V

Jag är fortfarande inne i värsta läsperioden och är redan inne på min tionde bok i år. Har nog aldrig läst såhär mycket, och det är så himla härligt! Men det gör också att jag ligger efter i denna bokdagboksserie… Iallafall så läste jag ”Den lilla bokhandeln i Paris” av Nina George för ett tag sedan. Den utger sig för att vara en riktig feelgood, men stundvis tyckte jag att den var riktigt tung faktiskt – och det är de tyngre delarna som jag nu i efterhand kommer ihåg bäst, resten har snabbt bleknat. Boken var väldigt medryckande i början men jag upplevde att det blev segare mot slutet. Jag var alltså inte överförtjust i boken, men ångrar inte att jag läste den – en bra semesterbok skulle jag säga!

Betyg: 2,5/5

2 Kommentarer
Bokdagbok IV – Binas historia

Bokdagbok IV – Binas historia

Hej på er! Nu har jag läst ut en bok igen! Eller, rättare sagt så ligger jag lite efter i bokrecenserandet och funderar på att i fortsättningen göra lite större samlingsinlägg med boktips istället. Vad tror ni om det? Eller gillar ni det som det är nu?

Iallafall – tillbaka till boken. I Binas historia av Maja Lunde vävs tre olika historier ihop. Historierna har, föga förvånande, bin som det gemensamma nämnaren. Vi får läsa om William, som på under 1800-talet fördjupar sig i studiet av bin och som drömmer om det stora genomslaget; George, i en nutida berättelse om egenföretagande som gått i generationer; och vi får följa Tao under 2098, i en dystopisk berättelse där bina inte längre finns, där samhällen kollapsat på grund av detta och hur samhällsprioriteringar har ändrats till följd av katastrofen.

Jag gillar att de olika historierna behandlar olika dilemman, det blir aldrig tråkigt att läsa eftersom alla tre berättelserna har sin egen historia. Författaren har också en imponerande förmåga att kunna särskilja de olika historierna åt. De förmedlar helt olika känslor när jag tänker på dem, som om de skulle kunna vara självstående. Framförallt gillade jag historien om Tao – kanske får jag skriva upp någon mer dystopi på min att-läsa-lista?

Betyg: 3,5/5